The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

irina Schmitt

Irina Schmitt

Senior lecturer

irina Schmitt

Do you have a boyfriend? Feeling queer in youth and education research

Author

  • Irina Schmitt

Summary, in Swedish

Att forska med och om ungdomar och i skolan är spännande och skrämmande. När jag forskade om ungdomar i en tysk (och sedan även i en kanadensisk) skola hade jag bestämt mig för att inte komma ut i forskningsprocessen. Vad jag inte hade väntat mig var hur det kändes att återigen befinna sig ’i garderoben’, som jag dessutom kom att reproducera. Det var å andra sidan väldigt produktivt forskningsmässigt. I denna artikel diskuterar jag den spänning som uppstod mellan de forskningsmässiga fördelarna med att undvika att komma ut för de man studerar och problemen med att reproducera heteronormativitet. Jag diskuterar möjligheten, kanske framför allt i ungdoms- och skolforskning, av en queer positionalitet som inte enbart reduceras till sexualitet utan snarare omfattar en kritisk analys av forskarens och forskningsdeltagarens position i samhället. Det handlar inte om en re-essentialisering, utan om att tydliggöra hur specifika positioner o/synliggörs.

Anammandet av en queer positionalitet aktualiserar frågan om vilka förväntningar vi som forskare har på våra forskningsdeltagare. I min studie fanns en underliggande förväntan om att speciellt muslimska elever skulle komma att lämna projektet om de fick reda på min sexualitet. Denna problematiska förväntning använder jag som utgångspunkt för en analys av det ömsesidiga beroende som jag, genom konceptet queer positionalitet, försöker förverkliga. Den queera positionaliteten innebär också ett synliggörande av forskarens sexualitet – inte bara queerforskarens – i forskningsprocessen. Slutligen handlar det om hur vi som forskare använder oss av vår egen position som metodologiskt verktyg, och hur vi förstår och analyserar de begränsningar och möjligheten den innebär.

Department/s

  • Department of Gender Studies

Publishing year

2010

Language

English

Pages

15-39

Publication/Series

Lambda Nordica

Volume

15

Issue

3/4

Document type

Journal article

Publisher

Lambda Nordica Förlag

Topic

  • Gender Studies

Keywords

  • positionality
  • research
  • education
  • queer
  • youth
  • sexuality

Status

Published

Project

  • “Transfer of Cultural Praxes and Norms: Allochthonous and Autochthonous Youths between Parents, School, and Peer Group”

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 1100-2573