Diana Mulinari

Senior professor

Diana Mulinari

Mer än bara kvinnor och män : feministiska perspektiv på genus

• Diana Mulinari
  • Kerstin Sandell
  • Eva Schömer

Vad är genus(vetenskap)? Handlar det bara om kvinnor och kanske om män? I denna bok vill författarna spegla och utmana den svenska genusvetenskapen genom att utforska hur genusrelationer samverkar med andra förtryckssystem, som klass och etniska relationer.

Ett feministiskt perspektiv på genus(vetenskap) innebär för författarna “mer än bara kvinnor och män” i två bemärkelser. För det första att genusvetenskap inte primärt handlar om kvinnor och män. Genusvetenskap handlar snarare om hur kvinnor och män, kvinnligt och manligt skapas och återskapas som ojämlika dikotomier på många olika plan i processer där fördelning av makt och resurser är centralt. För det andra innebär ett feministiskt perspektiv också ”mer än bara kvinnor och män” i betydelsen att konstruktionen av genus alltid är tätt sammanlänkad med samhällsprocesser som också rör klass, sexualitet och rasifiering.

Bland de många teman som analyseras i boken är exempelvis jämställdhets- lagstiftningen, ”Lucy show” i svensk TV på 50-talet, kvinnliga politiska flyktingar i Sverige, kosmetisk kirurgi, debatten om pigor och hushållstjänster och regional utveckling. Men boken innehåller mycket mer än så.

Boken vänder sig till studenter på högskolenivå i genusvetenskap. Författarnas skiftande ämnestillhörighet gör att boken med fördel även kan användas som introduktion till genusvetenskap vid studier i andra humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen.

• Department of Sociology of Law

Book