The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Rebecca Selberg

Rebecca Selberg

Docent | Senior lecturer

Rebecca Selberg

Trigger warnings – om undervisning och politisk gränshållning i 2020-talets sociala landskap

Author

  • Rebecca Selberg

Summary, in Swedish

Debatten om ”trigger warnings” och ”trygga rum” berör alla universitetslärare, även dem som aldrig ställts inför dylika krav från studenter. Med utgångspunkt i den uppmärksammade konflikten på sexologutbildningen vid Malmö universitet våren 2021 diskuterar essän vad så kallade trigger warnings och trygga rum är, och hur lärare i högre utbildning kan förhålla sig till studenters föreställningar kring krav på klassrummets politiska relationer. Syftet är att presentera begrepp och tolkningar av ett omdiskuterat fenomen som universitetslärare kan komma att möta i sin undervisningsgärning; på så sätt bidrar artikeln till en fördjupad förståelse av universitetslärarrollen i 2020-talets politiska och sociala landskap.

Department/s

  • Department of Gender Studies

Publishing year

2021-11

Language

Swedish

Pages

87-87

Publication/Series

Högre utbildning

Volume

11

Issue

2

Document type

Journal article

Publisher

Swednet

Topic

  • Political Science
  • Gender Studies

Keywords

  • Trigger warning
  • Trygga rum
  • Politisk gränshållning
  • Politik
  • Genus
  • Antirasism
  • Högskolepedagogik
  • Högre utbildning

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 2000-7558