Till dig som vill delta i studien ”Unga trans och intersex personers erfarenheter i skolan”

Är du trans och/eller intersex, mellan 15-25 år, och går eller har gått grund- eller gymnasieskolan i Sverige? Vad fungerar bra, vad fungerar inte och vad bör förändras?

Mitt namn är Irina Schmitt, jag är forskare på Genusvetenskapliga institutionen på Lunds universitet och vill gärna prata med dig för en studie om unga och unga vuxna trans och intersex personers erfarenheter i skolan. Utgångspunkten är att du är expert på dina erfarenheter i skolan. Jag kommer att göra mitt yttersta för att vara respektfull mot dig och för att göra nytta för unga trans och intersex personer, samt dina olika communitys.

Unga och unga vuxna som identifierar sig som trans eller/och intersex finns överallt, väljer olika ord eller inga ord alls för vilka de är, och har många olika erfarenheter. Kanske är begreppen trans eller intersex viktiga för dig? Kanske känner du igen dig mer med begrepp som transperson, DSD, könsneutral, transfeminin, könsobestämt, inget kön, two-spirit, transsexuell, gender fluid, QTIBPoC, intergender, transmaskulin, transgender, AMAB, kvinna/tjej (registrerat som manligt vid födseln), inter*, transvestit, nongender, icke-binär, AFAB, man/kille (registrerat som kvinnlig vid födseln), genderqueer eller agender? Kanske har du hittat andra begrepp som du använder för att beskriva dig själv? Kanske spelar dessa ord en mindre roll för dig än människor runt omkring dig antar? Kanske har du ett, flera eller inget pronomen? Du kan vara högljudd aktivist eller en som inte bryr sig om politik, eller någonstans där emellan? Du kan ha tänkt på detta länge, eller så är det nya tankar för dig?

Du bor på landet, i fjällen eller i stan, i förorten eller i city, i Giron/Kiruna eller Malmö. Din familj kanske har funnits i Sverige i tusentals år, din mamma kanske kom hit på 80-talet, eller kanske kom du hit själv för tre år sedan. Du är religiös eller inte eller någonting däremellan. Har erfarenhet av rasism eller funkofobi, eller så har du inte det.

Du är hetero, queer, flata, bi, bög, eller någonting annat. Du tycker om skolan – eller inte. Hur ser skolvardagen ut för dig?

Deltagandet är förstås frivilligt och det går bra att avbryta ditt deltagande när du vill. Om du har frågor om projektet och hur det går till kan du höra av dig till mig. Då får du mer information om hur det går till.

Du kan kontakta mig via mail, telefon eller post om du har frågor eller vill delta.

Irina Schmitt
Genusvetenskapliga institutionen
Lunds universitet,
22100 Lund