Irina Schmitt
Senior lecturer
Skolan är ute?! Barn och ungdomar med hbtq-föräldrar och deras erfarenheter i skolan i Tyskland, Slovenien och Sverige
Author
Summary, in Swedish
Irina Schmitt och Malena Gustavson medverkade i det europeiska forskningsprojektet "Barn och ungdomar med hbtq-föräldrar och deras erfarenheter i skolan i Tyskland, Slovenien och Sverige" (2009 - 2011) och har i en jämförande studie undersökt erfarenheter av familjenormer och homofobi i skolan. Undersökningen bygger på intervjuer med barn och unga med regnbågsfamiljer, det vill saga med föräldrar som är lesbiska, bögar, bisexuella och trans*personer. Även föräldrar och experter inom utbildning intervjuades. Studien är ett samarbete mellan forskare från Centrum for transdisciplinära genusstudier vid Humboldt-universitetet i Berlin (Tyskland), Fakulteten for Socialt Arbete vid universitetet i Ljubljana (Slovenien) och Centrum for genusvetenskap, Lunds universitet (Sverige).
I den svenska delstudien belyser vi huruvida barn och unga med regnbågsfamiljer upplever homofobisk diskriminering,
exkludering eller mobbning. Analysen tematiserar bland annat hur barnen och ungdomarna förhåller sig till en heteronormativ omgivning och vilka erfarenheter av och rädslor för homofobiska uttryck de upplever.
I den svenska delstudien belyser vi huruvida barn och unga med regnbågsfamiljer upplever homofobisk diskriminering,
exkludering eller mobbning. Analysen tematiserar bland annat hur barnen och ungdomarna förhåller sig till en heteronormativ omgivning och vilka erfarenheter av och rädslor för homofobiska uttryck de upplever.
Department/s
- Department of Gender Studies
Publishing year
2011
Language
Swedish
Full text
Links
Document type
Report
Publisher
Humboldt-Universität zu Berlin
Topic
- Gender Studies
Keywords
- school
- lgbt
- homophobia
- children
- young people
- Sweden
- Germany
- Slovenia
- barn
- hbtq
- skola
Status
Published
Project
- Homophobic Motivated Violence as Experience of Children growing up with Homosexual Parents in the Context of School
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 978-3-9805294-5